17 лютага 2014 г. мінае першая гадавіна смерці Сакрата ЯНОВІЧА. Вашай увазе прапануем інтэрв’ю, якое Сакрат Яновіч даў Юрку Ляшчынскаму 29.10.1991 года для беларускай радыёперадачы «Пад знакам Пагоні» ў Радыё Беласток.
Юрка Ляшчынскі: — Калі гаворым пра асобу Сакрата Яновіча, тады асацыюецца ён на так з беларускай палітыкай ці ўсё-такі з літаратурай?
Сакрат Яновіч: — Я думаю, што я — літаратар. Я хачу быць літаратарам, я ім з’яўляюся і цвёрда пастанавіў, што ім буду. Палітыка — гэта мая прыгода. Палітыка — гэта нешта такое, што ўварвалася ў маё жыццё недзе, скажам, дзесяць гадоў таму, мо і раней трохі, і я быў прымушаны займацца палітыкай, прымусілі акалічнасці. Я скажу так, бо не было каму лепшаму за мяне займацца палітыкай, таму я стаў палітыкам. Але ў мяне таленту палітыка няма. Я дастаткова стары, каб ведаць, што ў мяне ёсць талент літаратара, талент пісьменніка.
— Давайце тады пагутарым пра літаратуру. Прыгода з літаратурай пачалася ў Вас з юнацкіх гадоў.
— Наколькі памятаю, сапраўды, пачаткі былі ў канцы дзяцінства ці юнацтва, пад канец пачатковай школы, калі хадзіў у шосты ці сёмы клас. Тады пачаў пісаць вершы, бо так заўсёды бывае на пачатку, што ўсе пішуць вершы, хто думае займацца літаратурай. А пасля толькі адны перастаюць пісаць, другія пішуць далей. Трэба было напісаць тут для нашага палітычнага руху нейкі гімн. І сталася так, як няраз у маім жыцці бывае, што выконваю тое, чаго не хачу, а што ёсць патрэбнае. З маёй палітычнай дзейнасцю так сталася, як з гэтым гімнам. Я такі гімн напісаў пад загалоўкам «Беластоцкая прысяга»
Не просім ласкі ані змілавання,
Самі мы возьмем лёс нам належны,
Будзем народам, бо айчыну маем,
На век беларускім свету незалежным.
На памяць продкаў усе даем прысягу,
Не гнуць каленяў у часы трывогі,
Доля нам не пані, за нашу знявагу,
Ганьба і пагарда, хай ратуюць Богі.
Крыўдзе не дамося, прэч адгонім ліха,
Пойдзем мы шляхамі да жыцця і славы,
Разам і наперад, хто сядзіць там ціха...
Наш штандар высока і трубяць фанфары.
Не просім ласкі ані змілавання,
Самі мы возьмем лёс нам належны,
Будзем народам, бо айчыну маем,
На век беларускім свету незалежным.
Во такі гімн напісаў я на зломе васьмідзесятых і дзевяностых гадоў, калі мы ўсе ішлі ў палітыку. Стваралі сваю партыю БДА ці ішлі на выбары.
— А літаратура? Яна заўсёды была з Вамі?
— Я пачаў існаваць у літаратуры недзе ў пачатку 60-х гадоў, калі з’явіліся мае тэксты, мае творы, якіх я і сёння, калі часам чытаю, не саромеюся. Гэта па прычыне, што яны добрыя на маё адчуванне, на мой густ, вядома. А ўсё папярэдняе, што я напісаў у пяцідзесятыя гады, гэта былі зялёныя рэчы, тэксты вельмі зялёныя, няспелыя, што зрэшты і не дзіва, бо я тады меў дваццаць гадоў з лішнім. Што чалавек можа ведаць і разумець у такім узросце? Ну, вельмі мала.
Літаратуры патрэбнае жыццё, вопыт. Трэба трохі пажыць на свеце, бо кніжкі трэба чытаць, але ад самога чытання кніжак чалавек яшчэ не здабывае той разумнасці, якая патрэбная ў літаратуры. Каб пісаць творы, трэба мець ужо нейкае, такое глыбейшае, я б сказаў, разуменне жыцця чалавека.
— Маеце за сабою некалькі дзесяткаў творчых гадоў, але многім чытачам, а і мне таксама, найбольш вядомыя Вашыя мініяцюры, не апавяданні ці драмы.
— Таму, відаць, што яны мне найлепш удаюцца і што ў мініяцюрах спраўдзіўся найлепш мой літаратурны талент. Я і сам ад нейкага часу ўсведамляю сабе, што калі што-небудзь застанецца з маёй творчасці, калі што-небудзь перажыве самога мяне, то гэта мініяцюры. Хоць на пачатку гэтых дваццаці з лішнім гадоў чалавек не мае і не можа мець аж так яскравай свядомасці, у чым ён менавіта найлепшы. Таму на пачатку трэба спрабаваць сіл у розных жанрах літаратурнай творчасці. Я таксама гэта рабіў. Напісаў некалькі аповесцей, два раманы, шэраг драматычных твораў, але час паказаў, што я павінен пісаць перадусім мініяцюры. Большую, як кажуць, палову жыцця маю ўжо за сабою. Ужо мне трэба жыць ашчадна, трэба лічыць свае сілы, якіх засталося не так многа. І таму мне трэба канцэнтравацца на гэтым адным.
— Часта ў Вашых творах праяўляецца матыў Крынак, малой бацькаўшчыны.
— Крынкі — гэта мая родная мясціна, мая малая айчына. У Крынках я пазнаў свет. У Крынках я пазнаў смак хлеба і смак вады, смак матчынай ласкі, смак бацькоўскай апекі, смак сяброўства, навукі, кніжак... Усё пачыналася ў Крынках. У Беластоку я толькі жыву. У Беластоку я апынуўся толькі таму, што ў Крынках не было для мяне хлеба. І нічога па‑за гэтым. З кожным пісьменнікам так ёсць, што піша пра сваю родную ваколіцу. Адам Міцкевіч пісаў пра Наваградчыну, бо ён ад Наваградка. Таксама Аляксандр Пушкін пісаў пра Санкт-Пецярбург і Пскоўшчыну, бо ён адтуль. І ў кожнага аўтара ёсць гэта малая айчына. Я з Крынак узяўся і ў Крынкі ўсё сваё жыццё вяртаюся. Хоць цераз, скажам, амаль паўвеку, калі я знаходжуся ў Крынках, а ў Крынках знаходжуся часта, я ў іх зноў пачынаю жыць так напалову, бо Крынкі мне ўжо робяцца чужымі. Яны ўжо вельмі апалячаны, ужо змяніўся дух. Я ўжо там пачынаю быць чужым чалавекам. Прыходзіць ужо новае пакаленне, якое ўжо не ёсць беларускае. Я ўжо з ім не маю паразумення, не маю кантакту, я ўжо ім як бы чужаземец. І гэта ёсць мая драма, але не толькі мая. Гэта драма цэлага майго пакалення беларусаў, якія робяцца такімі чужынцамі ў сваім доме.
— Пару гадоў таму напісалі Вы славутую скаргу на гісторыю «Элегія беларуская». Ці сёння (маем канец 1991 года — аўтар) пагаджаецеся з напісаным тады?
— І так, і не. Гэта значыць, што мы, беларусы, так адрозніваемся ад іншых народаў, што ў нас не народ стварае дзяржаву, а дзяржава стварае народ. У нашым выпадку гэта Беларуская Рэспубліка, ці яна хоча таго, ці не хоча, створыць і стварае беларускую нацыю. А не наадварот, як у палякаў, ці літоўцаў, дзе народ выходзіць на вуліцы тысячамі і мільёнамі, і стварае сваю дзяржаву, сваю незалежнасць. У Беларусі сотні тысяч, мільёны не выходзілі і не выйдуць на вуліцы, каб адбудаваць беларускую незалежнасць. Беларуская незалежнасць нам як бы лёсам, як бы гісторыяй пасланая, як бы гэта была расплата гісторыі перад намі. Гэтай вяльможнай пані, якая дае нарэшце справядлівасць нашаму народу за вякі прыніжэння, пераследу, зніштажэння, знішчэння, бо ж мы, беларусы, знішчаныя гісторыяй, і як бы ў гісторыі абудзілася сумленне. Быццам яна падумала, што за ўсе пакуты, за ўсе вякі цэлыя гэтых смерцяў, пажараў, спусташэнняў дае нам сёння шчасце мець сваю дзяржаву, сваю незалежнасць, дае нам шчасце быць народам. Бо мы будзем народам ад гэтага моманту, калі Беларуская Рэспубліка стала незалежнай, то мы ўжо будзем народам, мы ўжо нікуды не падзенемся. Я нават скажу больш. Калі б мы нават і не хацелі быць народам, калі б мы нават плакалі, што не хочам быць народам, што не хочам быць беларусамі, то мы ўжо і так імі будзем, бо ёсць Беларуская Дзяржава. Нарэшце!